VIIMASEID KORDI: Tramm nimega Iha

Tennessee Williams

Lavastuse tutvustus

Ameerika kirjaniku Tennessee Williamsi ühe kuulsaima näidendi „Tramm nimega Iha“ keskmes on kunagine iludus Blanche, kes sõidab külla oma võõraks jäänud õele ja õemehele. Põrkuvad kokku kaks erinevat maailma. Blanche’i illusioonis elatud elu ei sobitu õe ja õemehe julma reaalsusega ja sealt saab alguse kaose ja muutumiste teekond, mis ei jäta ühtegi tegelast puudutamata.

 

Ma elan ajal, mil pea kõik mu ihad on mulle kerge vaevaga kättesaadavad, aga ometi olen ma õnnetu. Umbes nii võis tunda Tennessee Williams, kui tema hinge suurim iha – saavutada näitekirjanikuna kuulsus ja tuntus – oli täitunud näidendi “Klaasist loomaaed” ülemaailmse eduga. Järgnevalt kirjutas ta näidendi “Tramm nimega Iha”, milles 20. sajandi üks olulisimaid naistegelasi Blanche DuBois on mainitud trammiga jõudnud lõpp-peatusesse, jätkuvalt lootes, et siin ilmas leidub veel keegi võõras, kes võiks teda armastada. Ent Blanche ei taha tõde vaid illusiooni. Tema arvates on näilisus see, mis inimesi lummab – ega tõde ei tee ju kedagi õnnelikuks?
Inimlik tragöödia seisneb aga illusioonide purunemises – niipea kui kaks võõrast teineteist tundma õpitavad, niipea kui inimese ihad ja südamesoovid täituvad, kaovad ka illusioonid. Asemele jääb vaid tühjus – see õnnetu tõde.
Kas ei jäägi siis midagi muud üle, kui jääda lootma, nagu Blanche, võõraste lahkusele – samal ajal jäädes võõrasteks? Aga kui need vaesed võõrad on sama kadunud? Ja soovivad vaid ära kasutada teisi, justkui mingeid iha vahendeid?

Ja mis need ihad siis lõppude lõpuks on?
Olla armastatud? Näiliselt? Tõeliselt?

Lavastaja Karl Koppelmaa

 

Esietendus 16. septembril 2023 Ugala suures saalis

 

Etenduses suitsetatakse.

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Karl Koppelmaa

Lavastaja assistent

Theodor Tabor (külalisena)

Kunstnik

Kristjan Suits (külalisena)

Muusikaline kujundaja

Elari Ennok

Valguskujundaja

Laura Maria Mäits

Tõlkijad

Jaak Rähesoo ja Karl Koppelmaa

Osades

Maarja Mitt-Pichen (külalisena), Janek Vadi, Marika Palm, Vallo Kirs, Adeele Jaago, Vilma Luik, Oskar Punga, Tarvo Vridolin või Tanel Ingi ja Theodor Tabor (külalisena)

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kaheteistkümnes öö

William Shakespeare

Lavastuse tutvustus

romantiline komöödia

 

Kallim, kus sa ringi ajad? 

Minu armastust sa vajad, 

sulle laulan, nii kuis peab. 

Ära kuskile nüüd mine, 

kohe tuleb kohtamine, 

seda igaüks ju teab. 

Armastada tuleb praegu, 

ootamata teisi aegu, 

tulevikku me ei tea. 

Mis me enam viivitame, 

parem kohe musitame 

noorus möödub ôige pea. 

Feste, Olivia narr

 

Tormisel Aadria merel Illüüria ranniku lähistel leiab aset laevahukk. Viola pääseb õnnetusest eluga, kuid tema kaksikvend Sebastian jääb kadunuks. Meheks riietunud Viola asub hertsog Orsino teenistusse ja armub oma isandasse, kes omakorda on kõrvuni armunud krahvinna Oliviasse, kes omakorda armub Cesariosse ehk meheks riietunud Violasse. Armastus ja armukadedus löövad lõkkele ja tekkinud segaduste tormakas pöörises ei mängi sugugi väikest rolli erinevate õukondlaste lustakad sepitsused ja soov nendest kiremängudest ise võitjana välja tulla.

 

Kaheteistkümnes öö“ on üks Shakespeare’i põnevamaid näidendeid. Siia sõnadesse on pandud terve maailm ning lisaks ei ole selles näidendis ühtegi tegelast, kes poleks kellessegi armunud. Armastus kui miski, mis paneb maailma tiirlema – see on praegusel ajal väga paeluv teema.

Tanel Jonas, lavastaja

 

Tempol ei lasta maha kukkuda: rumalaid pause, kui midagi ei juhtu, ei tekigi. Etendus huugab algusest lõpuni nagu täiskiirusel kihutav auruvedur.

Kaur Riismaa, Eesti Päevaleht

 

«Kaheteistkümnes öö» on tihti arvatud Shakespeare’i niinimetatud päikesepaisteliste komöödiate hulka (olgu võrdluseks niinimetatud sünged komöödiad), mis Jonase lavastuse põhjal on ka täiesti õigustatud. Ugala trupi sooritused on paeluvad, laval kujutatavad tegelased elujaatavad ja värvikad. Ning seda kõike siiski realistlikkuse piires, mõjudes nii iseäranis elurõõmsalt.

Kaisa-Kadi Pilt, Sakala

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Tanel Jonas

Kunstnik

Kristjan Suits

Muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Mari-Riin Paavo

Videokunstnik

Margo Siimon

Tõlkijad

Peeter Volkonski, Hannes Villemson ja Georg Meri

Redaktsioon

Tanel Jonas

Osades

Oskar Punga, Margaret Sarv, Maarja Mõts, Vallo Kirs, Tarvo Vridolin, Terje Pennie, Rait Õunapuu, Alden Kirss, Margus Tabor, Aarne Soro, Luule Komissarov ja Jaana Kena

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kahe laine vahel

Ian Meadows

Lavastuse tutvustus

solastalgiline armastuslugu

 

Kliimateadlane Daniel näeb meie planeedi tulevikku tumedates värvides. Teadmised ei tee tema elu kergemaks, otse vastupidi, nendega kaasneb ärevus nii tööl kui lähisuhetes. Siis aga pakutakse Danielile keskkonnaministeeriumis nõuniku kohta. Korraga on tal võimalus midagi päriselt muuta! Oma uuel töökohal tutvub Daniel Fionaga, kes paneb ta pea korralikult ringi käima. See kõik võiks olla uus algus, aga… kas Daniel on selleks ikka valmis? Mees, kes oli veendunud, et tema siia maailma uusi inimesi ei too, seisab nüüd oma perekonna loomise lävel. Mis on sel hetkel vastutustundlik valik?

 

Austraalia näitleja ja stsenaristi Ian Meadowsi näidend on mitmekihiline lugu teadmisest ja teadmatusest, inimsuhete haprusest ning keerukatest valikutest, millega meist igaüks peab tänapäeva maailmas silmitsi seisma. Meadowsi tundlik ja humoorikas lähenemine pakub äratundmist ja kinnitab, et me ei ole neis olukordades üksi.

 

*Solastalgia on Austraalia keskkonnafilosoofi Glenn Albrechti 2005. aastal loodud uudissõna eksistentsiaalse ängi ja identiteedikriisi kohta, mis tekib keskkonnamuutuste isiklikust läbielamisest.

 

E-KAVALEHT

 

Lavastuses kasutatakse kohati lavasuitsu (lavasuits on tervisele kahjutu) ja suitsetatakse.

 

“Olenemata keerulisest teemast ei mõju «Kahe laine vahel» raskepäraselt ega manitse vaatajat otsesõnu oma elu teistmoodi elama. Lavastus toob leebelt ja kohati humoorikaltki publiku teadvusesse ühe võimaliku vaatenurga ühiskonnas palju kõneainet pakkuvale probleemile. «Kahe laine vahel» pakub väärt vaatamist nii neile, keda kõnetab teema, kui ka lihtsalt õnnestunud psühholoogilise teatri nautijatele.”

Hanna Marrandi, Postimees

 

“Ajal, mil katastroofid ja massikuriteod on muutunud möödapääsmatuks osaks uudisvoost (halvemal juhul isiklikult kogetud argieluks), on vabatahtlikult inimelu traagikale tähelepanu andmine mõistetavalt raske. Küll aga võib selle kogemine kontrollitud keskkonnas – pimedas teatrisaalis – mõjuda üllatavalt vabastavalt. Seda enam, et “Kahe laine vahel” pole kindlasti masendav või allaheitlik tükk.”

Emilia Kõiv, EDASI

 

“Niisiis tõstatab lavastus vaatajale olulise küsimuse «Kuidas mina sellesse suhtun?». Ei tekitata niivõrd süütunnet stiilis «Vaata, kuidas sinu käitumine teda tundma paneb», vaid pakutakse pigem võimalust leida tegelastega ühisjooni ning sellest tõukuvalt leida iseenda seisukoht. See on vist tõepoolest üks nendest valdkondadest, mille puhul jagatud mure on sõna otseses mõttes pool muret.”

Kaisa-Kadi Pilt, Sakala

 

 

Taago Tubin

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Taago Tubin

Lavastusdramaturg

Priit Põldma

Kunstnik

Kristjan Suits

Helilooja

Vootele Ruusmaa

Muusikaline kujundus

Taago Tubin ja Vootele Ruusmaa

Valguskujundaja

Laura Maria Mäits

Videokujundaja

Margo Siimon

Tõlkija

Erkki Sivonen

Osades

Vallo Kirs, Liisa Pulk (külalisena), Marika Palm, Janek Vadi

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Head lapsed

Yorgos Lanthimos / Roos Lisette Parmas

Lavastuse tutvustus

Isa, ema, poeg ja tütar elavad oma harjumuspärast elu. Üle kõige armastavad nad oma perekonda ja oma kodu. Neid on õpetatud hoolima ja hästi käituma. Neid on õpetatud olema viisakas ja lugupidav. Neid on õpetatud hoiduma välismaailma ohtude eest. Neid on õpetatud, et koos saavad nad igast raskusest üle. Neid on õpetatud, et kodu on paradiis. Aga ühel hetkel õpetussõnadest enam ei piisa. Koduseinad hakkavad mõranema ja kodukett poob järjest intensiivsemalt.

 

„Head lapsed“ on retk omanäolises maailmas, milles üks perekond otsib head, aga ei tea enam täpselt, mis see on või kuidas peaks seda saavutama. See on lugu, mis võib ajada nutma või naerma, aga kindlasti paneb hindama enda suhteid lähedastega.

 

Lavastuse aluseks on 2009. aasta kreeka film „Koerahammas” („Kynodontas”), mille stsenaristid on Yorgos Lanthimos ja Efthymis Filippou ning režissöör Yorgos Lanthimos. Lanthimos on tunnustatud Kreeka filmirežissöör, kelle viimane linateos „Poor things” („Vaesekesed”) võitis kaks Kuldgloobust ja on nomineeritud 11 Oscarile. „Koerahammas” kandideeris parima võõrkeelse filmi Oscarile ja võitis Cannes´i filmifestivalil programmi „Un Certain Regard” peapreemia. Filmi ainetel on Ugala lavastuse jaoks loonud teksti Roos Lisette Parmas.

 

Armastuse ja psühhopaatia vahekorda on lavastuses käsitletud haruldase efektsusega, mis väärib kahtlemata kummardust kogu trupi ees. Kõige selle juures kipub esile ka mõte, et “Heades lastes” esitatav normaalsus ei piirdu vaid fiktsiooniga, ja see võtab seest lausa erakordselt õõnsaks.

Kaisa-Kadi Pilt, Sakala

Lavastust ei soovitata alla 16-aastastele.

 

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Ringo Ramul

Kunstnik

Annika Lindemann

Helilooja ja muusikaline kujundaja

Lauri Lüdimois

Valguskujundaja

Fredi Karu

Osades

Klaudia Tiitsmaa, Tanel Ingi, Jass Kalev Mäe, Kadri Lepp (külalisena) ja Marika Palm

Meediakaja

Perekonnadraamasse pakitud düstoopia

- Karin Allik / Postimees, 05.12.2023

Kihvahammustustega Lottemaalt

- Sven Karja, SIRP, 17.11.2023

Arvustus. Kui liblikad kõhus on asendunud süngusega

- Kaisa-Kadi Pilt / Sakala, 02.05.2023

Ugalas jõuab publiku ette hooaja viimane uuslavastus

- Margus Haav / Sakala, 26.04.2023

Kultuuribiit. Näitleja Klaudia Tiitsmaa playlist

- Eesti Päevaleht, 28.04.2023

Ugala teatris esietendub Ringo Ramuli "Head lapsed"

- ERR kultuuriportaal, 26.04.2023

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Tule õige koju

Phillip McMahon

Lavastuse tutvustus

mõrunaljakas iiri peredraama

 

Koju naasmine ei ole ilmtingimata alati hea tunne. See võib olla viimane asi, mida sa teha tahaksid. Aga kellegagi piisavalt kaua kas või lihtsalt sama aja ja ruumi kogemine loob mingi sideme. Nimetame selle perekonnaks. Ja üldjuhul on see side sitkem, kui arvata võiksid.

 

„Tule õige koju“ on mõrunaljakas iiri peredraama, kus keskmine poeg Michael, kes on olnud väikelinnast eemal ligi kakskümmend aastat, naaseb koju oma ema matustele. Teda ootavad ees noorem ja vanem vend, nende teod ja tegemata jätmised, lapsepõlvemaja, kustumatud mälestused ja kõik lahendamata pinged. Michael on perekonna jaoks vaieldamatult oma, kuid siiski võõras. 


Selle
lavastuse tegelased on äärmiselt siirad, peaaegu ilma igasuguse filtrita. Sellised saavad olla vaid inimesed, kes üksteisest väga hoolivad või üksteist vihkavad… ja need kaks poolust pole teineteisest üldse mitte kaugel.

„Tule õige koju“ on lugu lahtilaskmisest – vimmast, saladustest, kahetsusest. Aga ka üksteisest lahtilaskmisest. Sest ainult nii on võimalik taas ausalt kokku tulla.

 

Esietendus Ugala teatri väikeses saalis 12. novembril 2022

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Johan Elm

Kunstnik

Eugen Tamberg

Muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Fredi Karu

Tõlkija

Martin Algus

Osades

Rait Õunapuu, Lauli Koppelmaa või Adeele Jaago, Janek Vadi, Jaana Kena, Oskar Punga, Tanel Ingi ja Margus Tabor

Meediakaja

Arvustus. Õhk Ugala teatris on enesehaletsusest paks

- Maris Paas / Postimees, 28.11.2023

Arvustus. "Tule õige koju" Ugalas

- Danzumees / danzumees blogi, 15.11.2022

Johan Elm otsib isiklikku puudutust

- Margus Haav / Sakala, 08.11.2023

Kultuuribiit. Lavastaja Johan Elmi playlist

- Eesti Päevaleht, 11.11.2023

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kolm ahvi

Lavastuse tutvustus

Seda kõike on liiga palju. Ma vajan midagi head! Ükskõik kuhu ma vaatan – ainult ärevus ja äng, kurbus ja kurjus. Nii palju inimesi kannatab ja ma ei suuda nende heaks mitte midagi ära teha. Ma olen igaks õhtuks omadega täiesti läbi, väsinud sellest valust, mis mind ümbritseb. Öösel läheb kõik samamoodi edasi, üks õudusunenägu ajab teist taga. Ja kui ma hommikul ärkan ja teada saan, mis öö jooksul veel pärismaailmas on juhtunud… Ma ei taha enam nii! Ma tahan lihtsalt olla. Ja et mu ümber oleks inimesed, kes mind armastavad ja keda mina armastan. Ma tahan, et kõik oleks niisama lihtne ja kerge nagu sellel ühel peol – kas see oli kellegi sünnipäev või millegi tähistamine? –, kui kõik olid kohal, lõbutsesid, laulsid, tantsisid, mängisid ja kellelgi polnud kuhugi kiiret… Keegi ei kartnud ega kahetsenud midagi, kõik said üksteisest aru ilma pikema seletamiseta. Kõik tundus võimalik. Ma tahan, et kogu aeg oleks seesama tunne. See on ju võimalik. On ju? Eks ole? 

 

Kolme ahvi” keskmes on neli inimest, kes otsustavad juhinduda jaapani rahvatarkusest: ära näe kurja, ära kuule kurja, ära räägi kurja. Nad eralduvad ülejäänud maailmast, lõikavad end ära igasugusest infovoost ja kolivad ühte vanasse suvilasse, et luua seal oma väike õnnelik maailm.

 

Kolm ahvi” on trupi ühisloominguna sündiv lavastus, kus kohtuvad äsja Ugalaga liitunud noored näitlejad ning Terje Pennie.

 

Esietendus 8. oktoobril 2022 Ugala teatri väikeses saalis.

 

Eesti Teatriauhinnad 2023: Jakob Juhkam – parim muusikaline kujundus ja originaalmuusika

 

Laval suitsetatakse ja on kosta valjud helid.

Lavastus on jälgitav keeleoskusest sõltumata.

 

Ugala lavastuses kõneletakse sõnadeta ja tõsistele teemadele osutades pakutakse vabastavat naermisvõimalust. See on värskendav.

Keiu Virro, Eesti Päevaleht

 

Ramuli lavastus mõjub Ugala repertuaaris värske ja teistsugusena, ent viib konventsionaalse sõnateatriga harjunud publikut mugavustsoonist välja igati hellalt – vähemalt nii tundsin mina.

Karin Allik, Postimees

 

Lisakuulamist ja -lugemist:

Kolm ahvi küsivad: kuidas luua täiuslikku utoopiat? Vastab kirjanik Jan Kaus

Kolm ahvi küsivad: miks me paneme käed silmade ette? Vastab Andero Uusberg

Kolm ahvi küsivad: kas kurjusest on võimalik vabaneda? Vastab Jüri Allik

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Ringo Ramul

Dramaturg

Priit Põldma

Kunstnik

Arthur Arula

Helilooja ja muusikaline kujundaja

Jakob Juhkam

Valguskujundaja

Laura Maria Mäits

Laval

Terje Pennie, Margaret Sarv, Alden Kirss ja Jass Kalev Mäe

Meediakaja

Arvustus. Vaikiv kommuun kutsub meeleparandusele

- Karin Allik / Postimees, 26.10.2022

Arvustus. Ringo Ramuli "Kolm ahvi" ugalas

- Teatrivaht / TeMuKi, detsember 2022

Arvustus. Kus on su kodu, neljas ahv?

- Pille-Riin Purje / Sirp, 21.10.2022

Ugalas esietendub Ringo Ramuli "Kolm ahvi"

- ERR kultuuriportaal, 6.10.2022

Arvustus. Inimese eest peituda ei saa

- Karmen Juhkam / Sakala, 11.10.2022

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Ema

Florian Zeller

Lavastuse tutvustus

Ma mõtlesin ennist selle aja peale, kui Sa olid veel väike… Ma tõusin hommikuti enne Sind ja tegin Sulle hommikusööki… Mäletad? Ma armastasin selle juures kõike. Kuidas ma Su väikesed kausid lauale panin. Vett keetsin. Moosi külmkapist välja võtsin. Ja siis Sind üles äratasin… See oli nagu rituaal ja ma armastasin seda. Ma arvan, et ma olin tol ajal tõeliselt õnnelik.

 

Kogu elu on ema Anne hoolitsenud oma poja, tütre ja abikaasa eest. Nüüd, kus lapsed on pesast välja lennanud ja maja on tühi ning kõle, tundub talle järjest enam, et elu on kaotamas maitset, värvi ja lõhna. Mida peab tegema naine, kes on oma pesakonna suureks kasvatanud ja maailma saatnud? On tema elul veel mingi eesmärk, mille suunas liikuda või on rong juba pöördumatult läinud? Kuid ühel päeval naaseb ootamatult koju Anne’i poeg Nicolas ja alguse saab lugu armastusest, mis on nii tugev, et võib lämmatada nii poja kui ema enda.

 

Florian Zeller (s 1979) on prantsuse romaani- ja näitekirjanik. Ta on hetkel üks mängitumaid autoreid kogu maailmas. 2010. aastal Pariisis esietendunud „Ema“ on mõttelise näidenditriloogia esimene osa, sellele järgnenud „Isa“ ja „Poeg“ on Eestis lavale jõudnud Theatrumis.

 

Publikupreemia “Kuldõun” 2022:
Terje Pennie  parim naisnäitleja (rollide eest lavastustes “Ema” ja “Arst”)
Margus Tabor – parim meesnäitleja (rollide eest lavastustes”Ema”, “Jälle need Lumejänesed”, “Kuhu sa jäid?” ja “Üle oma varju”).

 

“Braavo! Ugala suurepäraste näitlejatöödega „Ema” on andekalt ja laitmatult ülesehitatud lavastus.”

Jelena Skulskaja, Eesti Päevaleht

“Fantastilist õhustikku aitab luua lavakujundus. /…/ Trupp on hakkama saanud märkimisväärse tööga, pakkudes vaatajaile elamuse nii või teisiti.”

Kaisa-Kadi Pilt, Sakala

“Jahedates värvides maalitud lavastusest pääseb kõlama soe soovitus oma lähedaste heaolul ja vaimsel tervisel silm peal hoida, olla peresuhetes aus ja tähelepanelik.”

Karin Allik, Postimees

Laval suitsetatakse.

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Tanel Jonas

Kunstnik

Kristjan Suits (Tallinna Linnateater)

Valguskujundaja

Villu Konrad

Muusikaline ja helikujundaja

Ardo Ran Varres

Tõlkija

Margus Alver

Osades

Terje Pennie, Margus Tabor, Oskar Punga, Klaudia Tiitsmaa

Meediakaja

Arvustus. Tragöödia ei ole põhjus kurvastamiseks

- Jelena Skulskaja / EPL, 19.10.2021

Arvustus. Läbi segaduse selguse poole

- Kaisa-Kadi Pilt / Sakala, 05.10.2021

Terje Pennie: "Ema" on kui meeldetuletus mitte unustada oma lähedasi

- Olev Kenk / AK/err.kultuur.ee, 01.10.2021

Arvustus. Terje Pennie traagiline ema

- Enn Siimer / Sirp, 12.11.2021

Tanel Jonas: üritame koguaeg mõelda mitu sammu ette

- Margus Haav / Postimees, 30.09.2021

Arvustus. Kuidas Emal vaimne tervs on?

- Karin Allik / Postimees, 18.10.2021

Kultuuribiit. Tanel Jonase playlist

- Eesti Päevaleht, 01.10.2021

Kajastus lavastusest "Ema"

- OP / ETV, 30.09.2021

Tanel Jonas: üritame koguaeg mõelda mitu sammu ette

- Margus Haav / Sakala, 28.09.2021

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kolm musketäri

Alexandre Dumas

Lavastuse tutvustus

Elu ei ole seda väärt, et tema pärast nii palju muretseda.

Athos, kuninglik musketär

 

Alexandre Dumas’ maailmakuulsal romaanil põhineva igahalja seikluse “Kolm musketäri” tegevus leiab aset Prantsusmaal. Noor gaskooni aadlik d’Artagnan lahkub isakodust ja suundub Pariisi, et astuda härra de Treville’i musketäride kompaniisse. Kiiresti sõbruneb ta kolme silmapaistva musketäri Athose, Porthose ja Aramisega, kuid sama kiiresti leiab ka vaenlasi kardinal Richelieu’ lähikondsete hulgast ning õige pea tuleb noorel ja tulisel gaskoonlasel sukelduda kõige ohtlikumatesse seiklustesse, et pälvida oma südamedaami armastus ning päästa kuninganna Anna au ja Prantsusmaa hea nimi. Olles kõigest etturid kuningas Louis XIII, kardinal Richelieu ja Buckinghami hertsogi vahelises malemängus, õnnestub musketäridel ja d’Artagnanil jääda truuks oma deviisile – üks kõigi ja kõik ühe eest.

 

Aitäh, Stora Enso!

 

Eesti Teatriauhinnad 2023: Janek Vadi – meeskõrvalosatäitja auhind kardinal Richelieu rolli eest

 

—————————————————–

Ekskursioon ja etenduste info

 

Sissepääs Õisu mõisa parki on avatud 1,5h enne etenduse algust. Avatud on Ugala teatrikohvik, TM Burks, kodukoogilett Kaili küpsetised, mõisa aed ning külastada saab koos giidiga ka mõisahoonet. Ekskursioone korraldab Õisu mõis ja need toimuvad kell 18:30 ja kell 19 (kestus ca 25 minutit, kogunemine mõisa peaukse ees), pilet 3 €.

 

Etendused toimuvad vabas õhus, istekohad on nummerdatud ja pääs tribüünile algab 30 minutit enne etendust. Etendus kestab 3 tundi ja 45 minutit, koos 30-minutilise vaheajaga. Hilisõhtud võivad olla jahedad, seega soovitame talviselt soojad riided kaasa võtta.
Tähelepanu Tallinna ja Viljandi poolt tulijad! Palume arvestada ca 5-kilomeetrise teeremondi lõigu ja sellest tuleneva võimaliku viiteajaga – Viljandi linna piirist kuni Loodini.

 

Teatribussiga etendusele

 

Mugava võimalusena saab 1. ja 11. juunil sõita Viljandist etendusele ja tagasi Ugala teatribussiga. Buss väljub kell 18:30 Ugala teatri juurest ja sõidab tagasi Õisust 15 minutit peale etenduse lõppu. Bussipileti hind edasi-tagasi on 6 €. Bussipileti saab osta siit.

 

 

Kui Ugala teatri „Kolm musketäri“ sai vaadatud, valdas meeli kerguse, isegi mõningase ülendatuse tunne. Õigupoolest on kuskil nähtamatu latt, mida ületades saab kostüümidraamast ja mõõgavõitlusest kunst. See asub igal teatri­vaatajal isesugusel kõrgusel. Minu meelest läks Ugala sellest suure varuga üle.

Andrus Karnau, Sirp

Ugala „Kolm musketäri“ on maitsev suvine magustoit, mis serveeritakse publikule aristokraatlikult idüllilise Õisu mõisapargi miljöös. /…/ Etenduse number üks on sellel kevadel lavakunstikooli 30. lennu lõpetanud Jass Kalev Mäe. Tema kehastatud d’Artagnan on nooruslik, seksapiilne, energiline, julge, hoogne. Mäe on selleks rolliks valmis ja mängib oma karakterit teorõõmsalt alates lavale astumisest viimasele stseenile järgneva aplausini. Annaks Ugala teatrivaim armu, et seda energiat jaguks kõigisse etendustesse! Ülejäänud näitlejatööd on trupimängule kohaselt võrdselt filigraansed ja rollikohased.  /…/ Tasub silma peal hoida teiselgi Ugala trupiga liituval noorel näitlejal Alden Kirsil, kes kehastab kuninglikku musketäri Aramist meeldivalt romantilisena, lastes kohati kõlada ka karakteri pahelisematel nootidel.

Tanel Jan Palgi, Eesti Päevaleht

 

Tanel Jonase lavastus on hästi läbikomponeeritud seikluslik vaatemäng, Rauno Zubko ilmeka koreograafia ja Kaire Russi seatud ulja mõõgavõitlusega. /…/ Neli peategelast on stiilsed, uhked, sümpaatsed.

Pille-Riin Purje, Postimees

 

Ning ehkki lavastus otseselt suveteatri piire ei nihuta, jääb see lõpuni kaasahaaravaks, pakkudes mõnusaid äratundmismomente nii neile, kes on tulnud otsima nostalgialaksu, kui ka «uutele tulijatele», keda kostitatakse hea koguse metateatraalsete naljadega.

Maarja Moor, Sakala

 

Hetki proovidest ja kõnelusi tegijatega enne esietendust Õisu mõisa pargis.

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Tanel Jonas

Kunstnik

Kristjan Suits (Tallinna Linnateater)

Kostüümikunstnikud

Kristjan Suits ja Sirli Pohlak

Koreograaf

Rauno Zubko

Muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Sander Aleks Paavo

Lavavõitluse seadja

Kaire Russ

Dramatiseerinud

Tanel Jonas, Liis Aedmaa ja Laura Kalle

Alusteose tõlkija

Tatjana Hallap

Mängivad

Jass Kalev Mäe, Martin Mill või Reimo Sagor, Oskar Punga, Alden Kirss, Andres Tabun, Rait Õunapuu, Ken Rüütel, Vallo Kirs, Klaudia Tiitsmaa või Lauli Koppelmaa, Marika Palm, Jaana Kena, Janek Vadi, Silver Kaljula, Karl Kena, Theodor Tabor, Merle Liinsoo ja Aili Nohrin

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Tuhkatriinu

Charles Perrault / Silvia Soro

Lavastuse tutvustus

Lastelavastus tuntud muinasjutu ainetel

 

Lavastus sobib kõigile alates 5. eluaastast.

 

Kes meist ei teaks Tuhkatriinu lugu? Võib-olla mõni laps veel ei tea, kuid kindlasti on palju neid, kes seda lugu ikka ja jälle kogeda tahavad. Tulge siis meiega kaasa! Rändame unistusteilma, otsime üles muinasjutumaa ja vaatame, kas seal elavad endiselt kuningad ja printsid, võlurid ja haldjad ning kas armastus ja headus saavad ikka ahnuse ja kadeduse üle võidu.

 

Kui võtad aega olla üsna tasa
ja omaette mõelda, lugeda
siis oma hingest peagi leiad üles
sa unelmate muinasjutumaa

 

Siin nooreks muutub see, kes juba vana
ja väike laps võib äkki olla suur
kes oli nõrk, end tunneb tugevana
sest ükski ime pole võimatu

 

UGALA-WEB-PLAKATISEIN5

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Oleg Titov

Kunstnik

Yana Khanikova

Muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Mari-Riin Paavo

Videokujundaja

Kärt Petser

Osades

Marika Palm, Luule Komissarov või Vilma Luik, Miika Pihlak (TÜ VKA), Silva Pijon (külalisena), Triinu Meriste, Kiiri Tamm, Peeter Jürgens, Vallo Kirs ja Rait Õunapuu

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kui me nüüd ei sure, ei sure me kunagi

Liis Aedmaa ja Laura Kalle

Lavastuse tutvustus

Rohkete lauludega lavastus ajast, mil Ugala teater alles 17-aastane oli

 

Ugala teatri trupp pidas 1936. aasta oktoobrist 1937. aasta juunini majaraamatut, mille külgedelt leiab sissekandeid erinevatest juhtumistest, sonette, vemmalvärsse ja isegi ühe satiirilise värsspoeemi. Nüüd, 83 aastat hiljem astuvad need lood ning loojad raamatu tolmunud lehekülgede vahelt ellu ja fööniksina kerkib meie ette tollane Ugala teater – need inimesed oma väikeste ja suurte rõõmude ning murede, mõtete ning tunnetega, mis pahatihti mõjuvad ootamatult äratuntava ja lähedasena, nagu vaadatuna mõnest kummalisest kõverpeeglist.

 

Me saame osa nende proovidest, etendustest, ringreisidest, armumistest ja nöökamistest, kuid ka ühiskonna- ja kultuurikriitilistest mõttekäikudest.

 

Aasta 2019 üks parimaid ja huvitavamaid teatrielamusi teatrit austavatele ja armastavatele inimestele.
Danzumees

 

Revüüd ja kabareed, natuke traagikat ja kuhjaga koomikat. Komöödia võtmes lavastus annab aimu teatriinimeste tänulikkusest oma eelkäijatele.
Karin Allik, Postimees

 

Kuigi selles lavaloos on ka tumedamaid toone, võiks seda hoogsa tempoga ja karikatuursete tegelaste tõttu žanrilt pigem komöödiaks nimetada.
Alice Lokk, Sakala

 

Lavastuse teeb meeldejäävaks näitlejate vaimustunud ja revüülikult hoogne mäng. Kõik näitlejad peavad olema korraga näitlejad, lauljad ja tantsijad ning esitavad oma rolle nakatava kaasaelamise ja säraga.

Enn Siimer, Sirp

 

UGALA-WEB-PLAKATISEIN4-1

Lavastusmeeskond

Lavastajad

Liis Aedmaa ja Laura Kalle

Helilooja ja muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Kunstnik

Liina Unt (Endla teater)

Valguskujundaja

Sander Aleks Paavo

Osades

Jaana Kena, Laura Kalle, Martin Mill, Ringo Ramul, Tarvo Vridolin, Peeter Konovalov ja Aili Nohrin

Meediakaja

Arvustus. Paatost Ugalas ei tasu karta

- Karin Allik / Postimees, 17.12.2019

Arvustus. Kui me nüüd ei sure, ei sure me kunagi

- Danzumees / danzumees.blogspot.com, 13.12.2019

Arvustus. Ugala isemoodi pilguheit ajalukku

- Alice Lokk / Sakala, 04.12.2019

Arvustus. Unistustel on oht täituda

- Enn Siimer / Sirp, 17.01.2020

Ugala juubelilavastuse materjal sattus teatri kätte juhuslikult

- Margit Kilumets, Margus Tabor / ERR "OP", 05.12.2019

Nädala foto. Kui kerkib eesriie

- Marko Saarm / Sakala, 30.11.2019

Ugalas jõudis lavale 100. hooajale pühendatud lavastus

- Kultuuritoimetus / Postimees, 02.12.2019

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kohtume kell 8 Noa laeval

Ulrich Hub

Lavastuse tutvustus

Muusikaline koguperelavastus sobib kõigile alates 5. eluaastast.

 

Kolm iseteadlikku pingviini, kes seni harjunud vaid omakeskis elama, leiavad ühel päeval enda seest Igavuse. Kui ometi midagi põnevat juhtuks! Kui keegi ometi tuleks! Või äkki läheks reisima? Või hoopis päriselt kuhugi mujale? Kuid kuhu?

 

Aga pingviinid ei tea, et juba ongi nende poole teel üks veidi tusase olemisega tuvi ja sellel tuvil on nendega oma plaan. Plaan, mis võib pingviinide elu täiesti pea peale pöörata. Võta või jäta? Mine või jää? Aga siin on ka oma konks: sugugi mitte kõik kolm pingviini ei mahu tuvi plaanidesse. Mis mõttes ainult kaks pingviini? Mis saab siis kolmandast?

 

Pingviin ei vannu alla ühelegi murele.
Pingviiniga võid alati sa minna kasvõi luurele.
Ja kui sa selles kahtled, kui sa kahtled, kuule, mees:
sõber seisab ikka sõbra eest!

 

“Kohtume kell 8 Noa laeval” on üks naljakas ja eriskummaline lugu kolmest nutikast pingviinist ja Noa käske täitvast tüsedast ületöötanud tuvist. Kuid samapalju kui see lugu räägib Noa laevast ja suurest veeuputusest, räägib see sõprusest. Loo autor Ulrich Hub on saksa lastekirjanik, näitleja ja lavastaja, kes on hulgaliselt auhindu võitnud just nimelt lastenäidenditega.

 

Lavastusmeeskond

Tõlkija

Raimo Pass

Lavastaja

Marika Palm

Kunstnik

Annika Lindemann

Muusika

Kaarel Kuusk ja Judith Parts

Laulusõnad

Mart Rauba

Valguskujundaja

Ivar Piterskihh (Endla)

Videokunstnik

Katre Sulane

Liikumisjuht

Anni Zupping

Osades

Ringo Ramul, Ilo-Ann Saarepera, Kata-Riina Luide või Jaana Kena ja Janek Vadi

Meediakaja

Ugalas ehitatakse Noa laeva

- Kultuuritoimetus / Postimees, 12.12.2018

Ugala uues lastelavastuses kohtuvad kolm pingviini ja tuvi

- Olev Kenk / Aktuaalne kaamera, 12.12.2018

Marika Palm: lapsed on teatris kõige ausam publik

- Alice Lokk / Sakala, 12.12.2018

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kuidas minust sai HAPKOMAH

HAPKOMAH

Lavastuse tutvustus

Ühe allakäigu lugu

 

On aeg rääkida narkosõltuvusest ausalt ja ilustamata. Ja mis kõige tähtsam – kartmatult. Lavastus “Kuidas minust sai HAPKOMAH” põhineb samanimelisel raamatul, milles sisalduvad lood narkosõltuvusest Eestis jahmatasid tuhandeid lugejaid juba siis, kui need ilmusid järjejutuna portaalis Nihilist.fm. Autor pseudonüümiga HAPKOMAH rääkis brutaalse detailitäpsusega sellisest Eestist, mida keegi meist ei taha tunda, kuid mis ometi varitseb siinsamas kõrval: kõrvalkorteris, kõrvaltoas, kõrvalistmel. Kroonik HAPKOMAH seab meid fakti ette: see kõik on reaalne. See juhtub meiega siin ja praegu. “Ilusamaks see ei lähe. Kaugemale küll,” ütleb 2016. a ilmunud raamatu eessõna.

 

Need “sõnumid teispoolsusest” annavad hääle neile, kellelt see on ära võetud; kel pole seda kunagi olnudki. Need on lood Eestist, mida on seni peetud mugavamaks ja turvalisemaks jätta rääkimata. See aeg on nüüd otsa saanud. Meie enam ei vaiki.

 

Igale etendusele järgneb vestlusring koos spetsialistidega Viljandi haiglast ja politseist.

 

Jääb üle loota, et ehk tekitab see tsenseerimata kohtumine ühe varjatud maailmaga trotsi ka vaatajas. Ükskõiksena lahkuvad arvatavasti vähesed. HAPKOMAHi kirjutistega võrdväärne mõjuvõim on lavastusel olemas.
Karin Allik, Sirp

 

Lavastuse sisu on otsekohene ega anna võimalust kaheti mõista. Sedasorti konkreetsus mängib ainult lavastuse kasuks, sest põhiteema – narkomaania – vajab sellist lähenemist. Küsimus on vaid selles, kas julged tõele otsa vaadata.
Erik Juhandi, kultuur.err.ee

 

13. lennu esimesest diplomilavastusest saadav teatrielamus on väga tugev. Märk on maha pandud, millest paremini teha on juba paras väljakutse.
Danzumees

 

Lavastaja Vallo Kirsi käe all on 13. lennu teatritudengitest sündinud harvanähtavalt monoliitne ja ühtlase tasemega näitlejaansambel, mis käitub laval tervikliku organismina. Asi pole selles, nagu ma ei tahaks riivata näitlejakarjääri esimesi samme astuvaid noori, vaid nad on tõepoolest kõik võrdselt head. Päriselt.
Margus Haav, Sakala/Postimees

 

“Kuidas minust sai HAPKOMAH” on mõjus. See on pilguheit varimaailma, kus valitseb sõltuvus ja kogu elu käib fentanüüli ümber. Olge valmis teatraalseks äratuseks.
Kuido Saarpuu, Järva Teataja

NB! Lavastus sisaldab tugevaid heli- ja valgusefekte, visuaalselt häirivaid stseene ja sobib vaatamiseks alates 14. eluaastast.

 

Tutvu lavastuse “Kuidas minust sai HAPKOMAH” kavalehega.

 

NARKOENNETUS

 

UGALA-WEB-PLAKATISEIN2

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Vallo Kirs

Dramaturg

Jim Ashilevi

Kunstnik

Nele Sooväli

Muusikaline kujundaja

Mart Rauba

Laulusõnad

Sass Henno ja Mart Rauba

Videokunstnik

Kärt Petser

Valguskujundaja

Villu Konrad

Liikumisjuht

Jaanika Tammaru

Lavastaja assistent

Tõnis Veelmaa (TÜ VKA)

Laval

TÜ VKA teatrikunsti 13. lennu tudengid Rainer Elhi, Mihkel Kuusk, Ruuben-Joosua Palu, Miika Pihlak, Karmel Naudre, Maria Paiste ja Marion Tammet

Meediakaja

Arvustus. Istusin pimedas ja nutsin kadunud õdede-vendade pärast

- Erik Juhandi / kultuur.err.ee, 03.02.2020

Arvustus: Sest sõltuvuse taga on inimene

- Karin Allik / Sirp, 29.11.2019

Arvustus: HAPKOMAH. Maailm täis õndsust, verd ja okset

- Margus Haav / Postimees, 30.10.2019

Arvustus: Kuidas minust sai HAPKOMAH

- Danzumees / danzumees.blogspot.com, 21.10.2019

Arvustus: Lohutuseotsijate lohutu maailm

- Margus Haav / Sakala, 19.10.2019

Kultuuribiit: Räppar Mart Rauba playlist

- Keiu Virro / EPL, 18.10.2019

TV3: Ugalas esietendus “Kuidas minust sai narkomaan”

- Virgo Pärn / TV3 "Seitsmesed", 17.10.2019

Pärnust pärit näitlejatudeng räägib sõltuvusest

- Carolina Tagobert / Pärnu Postimees, 16.10.2019

Narkomaani lugu, verise nõela üksikasjus

- Kuido Saarpuu / Järva Teataja, 12.10.2019

Linnaveerand: Maria Paiste ja Rainer Elhi

- Ingela Virkus / Kuku raadio, 11.10.2019

Ugalas esietendub noortelavastus «Kuidas minust sai HAPKOMAH»

- Kultuuritoimetus / Postimees, 10.10.2019

HAPKOMAH jõuab Nihilist FMist Ugala lavale

- Valner Valme / kultuur.err.ee, 10.10.2019

Ugalas algasid proovid lavastusega "Kuidas minust sai HAPKOMAH"

- Valner Valme / kultuur.err.ee, 06.06.2019

Ugalas algasid proovid lavastusega "Kuidas minust sai HAPKOMAH"

- Heili Sibrits / Postimees, 06.06.2019

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Toru. Krossides läbi elu

Ott Aardam

Lavastuse tutvustus

Ott Aardami autorilavastus, tragikomöödia “Toru. Krossides läbi elu” räägib ühest motokrossist läbiimbunud Eesti perekonnast, kes käitub kohati üpris Itaalia pere moodi. Sellel perel on oma krossirada, mille pereisa on oma käte ja traktoriga ehitanud ning mille ümber on keerelnud kogu nende elu. Motopere iga-aastaseks tippsündmuseks pole mitte jõulud või jaanipäev, vaid hoopis kohalik suur uunikumide võidusõit. Ka pere vanem poeg Anton on sellelt rajalt tuule tiibadesse saanud. Nüüd pesitseb ta Itaalias ja teda kutsutakse motoäss Antonioks, kuid kodus ei ole Antonio käinud juba 20 aastat ja ainult tema perekond teab miks.

 

Ent siis saabub kätte päev, kus perelt tahetakse võtta ära nende maad ja metsad ning nende armsale krossirajale ehitada mingi kummaline tervet Euroopat läbiv suur toru. Pereema aga ilma võitluseta sel juhtuda ei lase ning sunnib ka oma kuulsat poega naasma, kuid sellel külaskäigul võivad olla ohtlikud tagajärjed. Kui euroametnike ja vallajuhtidega tüli norida, võib kergesti juhtuda, et perekonna vanad saladused kistakse päevavalgele.

 

Lavastuses sõidetakse tegelikult mitu krossi, mõnes on võitjad, mõnes mitte. Kogu lugu on ilma igasuguse kahtluseta soe ja südamlik.
Margus Haav, Postimees/Sakala

 

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Ott Aardam

Kunstnik

Andri Luup (Theatrum)

Kostüümikunstnik

Pille Küngas

Muusikaline kujundaja

Ivar Põllu (Tartu Uus Teater)

Valguskunstnik

Sander Aleks Paavo

Osades

Terje Pennie, Peeter Jürgens, Tanel Ingi, Tarvo Vridolin, Kata-Riina Luide või Liisa Aibel (Rakvere Teater), Triinu Meriste, Laura Peterson, Luule Komissarov, Rait Õunapuu, Peeter Konovalov, Kiiri Tamm ja Reigo Tamm (Rahvusooper Estonia)

Meediakaja

Arvustus. Kolm krossi ja peaaegu ooper

- Margus Haav / Postimees ja Sakala, 27.03.2019

Kanal2: Ugala teatris saab näha mootorrattaid

- Kaspar Pokk / Reporter, 23.03.2019

ETV: Aardami uuslavastuses võitleb pere salapärase toruga

- Olev Kenk / ERRi "Aktuaalne kaamera", 21.03.2019

Linnatund: teater ja tsiklid

- Margus Haav / Kuku raadio "Viljandi linnatund", 21.03.2019

Inimtunnete kross on valmis publiku ette sõitma

- Margus Haav / Sakala, 20.03.2019

Ott Aardam paneb tsiklid üürgama

- Valner Valme / kultuur.err.ee, 19.03.2019

Ugalas esietendub Ott Aardami autorilavastus

- Kultuuritoimetus / Postimees, 18.03.2019

Ugalas esietendub Ott Aardami autorilavastus

- Mehis Tulk / Saarte Hääl, 18.03.2019

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kontorimuusikal NAGU SOOMES, AGA VEEL PAREM

Jānis Balodis

Lavastuse tutvustus

Kontorimuusikal

 

Maailmas täis ettevõtteid ja tooteid, mis lubavad lühikese ajaga revolutsiooniliselt muuta meie eluviisi, on pidev nõudlus millegi täiesti uue järele. Aga kuidas luua midagi sellist? Mis võiks olla see “miski”, mis on veel puudu?

 

Lavastus jälgib kaheksat noort inimest, kelle töö sisuks on “uus oluline leiutis”. Nad peavad looma midagi, mida veel ei ole. Neid ühendab nende töö, aga kõigil noortel on oma elud, unistused, kindlusetus ja erinevad ambitsioonid. Õnnestumine tähendaks, et neil oleks võimalus tõepoolest maailma muuta, aga kas inimesed oleksid siis ka õnnelikumad?

 

Nad ragistavad ajusid, programmeerivad, katsetavad, vaidlevad, neil on õnnestunud esimestes investorites juba huvi äratada. Jah, algus on olnud suurepärane. Aga see kõik on alles algus. Mis siis kui nad ebaõnnestuvad? Kui sel kõigel ei olegi mõtet? Muusikalides hakatakse tavaliselt sellel hetkel laulma ja “Nagu Soomes, aga veel parem” on kontorimuusikal.

 

Laulutekstides kasutatakse eesti luuletaja fs-i loomingut.

 

Valters Sīlis (s. 1985) lõpetas Läti Kultuuriakadeemia draamalavastajana. Vaatamata küllaltki noorele eale on ta võitnud mitmeid olulisi teatriauhindu (esimese aastal 2008, viimati aastal 2015) ning on juba aastaid Läti teatripubliku seas tuntud ja hinnatud lavastaja. Praegu töötab Sīlis Läti Rahvusteatris, kuid lavastab tihti erinevates teatrites üle kogu Läti. Oma senistes töödes on ta näidanud erilist huvi dokumentaalsete teemade vastu, tuues lavale nii klassikalisi läti näidendeid kui ka kaasaegseid draamateoseid.

 

Jānis Balodis (s. 1987) on üks Läti uue põlvkonna huvitavamaid näitekirjanikke, teatri Dirty Deal dramaturg, kes on teinud koostööd nii Läti kui ka Leedu suuremate teatritega. Koos võitluskaaslase Valters Sīlisega on teda peetud poliitilise teatri žanri taaselustajaks Lätis. Ta on kirjutanud lavale Ukraina kriisist, kliimasoojenemisest ja nõukogude ajast, aga alati läbi isikliku vaatenurga, kasutades maksimaalselt ära dokumentaalse teatri võimalusi ning sidudes sellega erinevaid loojutustamise tehnikaid ja huumorit.

 

 

Lavastusmeeskond

Autor

Jānis Balodis (Dirty Deal Teatro)

Tõlkijad

Valters Sīlis ja Liis Aedmaa

Lavastaja

Valters Sīlis (Läti Rahvusteater)

Kunstnik

Uģis Bērziņš

Helilooja

Edgars Raginskis

Valguskunstnik

Rene Liivamägi

Osades

Aarne Soro, Kadri Lepp, Marika Palm, Laura Peterson (Theatrum), Rait Õunapuu, Vallo Kirs, Jaana Kena ja Tarvo Vridolin

Meediakaja

Millal hakkame rakendustest sõltuma?

- Aurelia Aasa / Postimees, 24.09.2017

Tehnoloogiaajastu inimese mured

- Alice Lokk / Sakala, 20.09.2017

Üks teater, kaks lavastajat, mitu riiki

- Margus Haav / Sakala, 16.09.2017

Ugala toob lavale kontorimuusikali

- kultuur.postimees.ee, 14.09.2017

Äpp, mis teeb kõik eestlased õnnelikuks

- Veiko Märka / Eesti Päevaleht, 28.09.2017

Mäng on alanud

Ken Ludwig

Lavastuse tutvustus

Verine krimikomöödia

 

Olgem ausad – kui peaosalist etenduse ajal publiku hulgast tulistatakse, on see pehmelt öeldes ebatavaline. Veelgi ebatavalisem on, kui see näitleja arvab, et tema ongi Sherlock Holmes, ja otsustab kuriteo ise lahendada. Ta kutsub võimalikud kahtlusalused pühadeks enda maahäärberisse ning justkui tellimise peale saabub kohe ka lumetorm, mis kogu kireva seltskonna tsivilisatsioonist ära lõikab. Nagu arvata võib, pole siis esimene laipki enam kaugel.

 

Roger Moore, John Cleese, Vassili Livanov, Robert Downey Jr., Benedict Cumberbatch – kõik nad on kehastanud Sherlock Holmesi. Nüüd on käes Aarne Soro kord.

 

Ken Ludwigi verine krimikomöödia “Mäng on alanud” põhineb ameerika esinäitleja William Gillette’i kireval elukäigul. Gillette kirjutas koostöös Arthur Conan Doyle’iga näidendi “Sherlock Holmes” ning mängis selles nimiosalist rohkem kui kolmkümmend aastat, andes ühtekokku 1300 etendust.

 

Ken Ludwig on rahvusvaheliselt tunnustatud näitekirjanik, keda on korduvalt pärjatud Briti hinnatuima teatripreemia Laurence Olivier’ auhinnaga. Tema näidend “Mäng on alanud” võitis 2012. aastal Edgar Allan Poe nimelise parima kriminäidendi preemia.

 

“Mäng on alanud” on hoogne, ootamatute pöörete ja värvikate karakteritega kriminaalne komöödia. Eriti teravad elamused on garanteeritud teatrikriitikutele.

 

NB! Lavastuses esineb püssipauke.

Lavastusmeeskond

Tõlkijad

Tanel ja Pirjo Jonas

Lavastaja

Tanel Jonas

Kunstnik

Kristina Lõuk

Muusikaline kujundaja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Mari-Riin Villemsoo

Osades

Aarne Soro, Luule Komissarov, Triinu Meriste, Tanel Ingi, Martin Mill, Adeele Sepp või Marika Palm, Kata-Riina Luide või Jaana Kena ja Vilma Luik

Meediakaja

Ugala lavale jõuab oma Sherlock Holmes

- Olev Kenk / ERR, 14.04.2016

Adeele Sepp valmistub krimietenduseks Ugala spaas

- Margus Haav / Sakala, 15.04.2016

Aarne Sorost saab järgmine Holmes

- kultuur.err.ee, 11.04.2016

Vaimukas mäng Ugala laval

- Mihkel Truman / kultuur.err.ee, 18.05.2016

Mäng ei lõpe kunagi

- Pille-Riin Purje / Sirp, 20.05.2016

Lõbu saabub laipadega

- Krista Valdvee / Sakala, 29.04.2016

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Primavera Paunveres

Sasha Pepeljajev

Lavastuse tutvustus

Sasha Pepeljajevi visuaalteatri lavastus

 

Tantsulis-visuaalne koostöölavastus TÜ Viljandi Kultuuriakadeemiaga, mille aluseks on Oskar Lutsu noorsooromaan “Kevade”, Igor Stravinski muusika balletile “Kevadpühitsus” ja Sandro Botticelli maal “Primavera. Kevade allegooria”.

 

Laval põimuvad kokku ja läbi rahvalik ning kaasaegne. See on moodne Luts teatrilaval.

 

Itaalia kunstniku Sandro Botticelli maal “Primavera” väljendab liikumist karnaalsest, füüsilisest armastusest platoonilisse, vaimsesse armastusse. Lutsu “Kevades” Arno ja Teele vahel midagi lihalikku küll ei toimu, unistatakse pulmadest, millega loomulikult kaasnevad ihulikud rõõmud, kuid teose kogu rahvale pähe kulunud lõpus Arno siiski keeldub Teele kutsest minna Rajale uut maja vaatama. Ta eelistab lilli, heinamaad, päikesepaistet ning “hüppab kähku vankrile ja sõidab kodu poole, ilma et ta enam kordagi Teele poole vaataks” – platooniline armastus võidab.

 

Kui Stravinski paganlikul müütosel põhinevas ning karnaalsusest nõretavas „Kevadpühitsuses“ viiakse läbi iidset riitust, mille lõpuks “väljavalitu” sureb ohvritantsus, siis “Primavera Paunveres” on kaasaegne Lutsu “Kevade” riitus kuskil tantsuruumis, diskoteegis.

 

Tõesti, Lutsu tegelased elavad ju ka kaasajal. Kas mööduks ükski päev, kus me ei kohtaks Arnot või Teelet, Liblet või õpetaja Lauri, isegi Julk-Jüri?

 

Neile, kes on Aleksandr Pepeljajevi lavastustega varasemalt kokku puutunud, ei tohiks tulla üllatusena, et lavastust “Primavera Paunveres” vaatama tulles ei satu silmitsi Oskar Lutsu “Kevadega” täpselt nõnda, nagu autor selle kunagi kirja pani. Kui soovida, võib Pepeljajevi lavastusi nimetada visuaalseks teatriks, füüsiliseks teatriks, tantsuteatriks, kuid see on veidi petlik. Pepeljajevi lavastuste nautimiseks on esmane siiski vaataja kujutlusvõime.

 

Nagu “Kevade” oli Arvo Kruusemendi (küll varasemalt teise režissöörina töötanud) esimene film, nii on ka “Primavera Paunveres” TÜ VKA 12. lennu esimene diplomilavastus. Ja ei tasu unustada, et “Kevade” ilmumise ajal oli Luts kõigest 25-aastane noormees, kelle jaoks oli “Kevade” debüütromaan.

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja, koreograaf ja kunstnik

Sasha Pepeljajev

Tekst

Oskar Luts ja Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Dramaturg

Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Lavakujundus

Sasha Pepeljajev, Eero Ehala (TÜ VKA)

Valguskujundus

Kristo Kuusik, Karolin Tamm, Mari-Riin Villemsoo (TÜ VKA)

Muusikaline kujundus

Sasha Pepeljajev, Kenn-Eerik Kannike (TÜ VKA)

Videokujundus

Kärt Petser, Carmen Seljamaa, Johanna Mägin (TÜ VKA), Karl Koppelmaa, Sasha Pepeljajev

Kunstniku assistendid

Külli Tamjärv ja Ülle Saluvere (TÜ VKA)

Osades

TÜ VKA teatrikunsti 12. lennu tudengid: Elar Vahter, Hans Kristian Õis, Henessi Schmidt, Karolin Jürise, Peep Maasik, Mari Anton, Grete Konksi, Stefan Hein, Silva Pijon, Mathias-Einari Leedo, Maarja Tammemägi, Kristjan Poom, Elena Koit ja Loviise Kapper

Meediakaja

Mängud Arnoga Pepeljajevi võtmes

- Heili Lindepuu / Sakala, 20.09.2017

Mõtteid teatrist: Primavera Paunveres

- blogi "Mõtteid teatrist", 24.09.2017

Üks teater, kaks lavastajat, mitu riiki

- Margus Haav / Sakala, 16.09.2017

Sasha Pepeljajev võtab ette Oskar Lutsu

- kultuur.postimees.ee, 14.09.2017

Mee hind

Ott Aardam

Lavastuse tutvustus

Balti teatrifestival 2012 parim lavastus “Mee hind” naaseb viimaseks 3 etenduseks Ugala lavale! Viimased kolm etendust toimuvad 26. aprillil, 3. mail ja 4. mail Ugala teatri väikeses saalis.

 

“Mee hind” on lugu meestest, kes räägivad oma lugu, sest rääkimata inimene olla ei saa. Rääkima peab, kasvõi kartuli või akutrelliga.

 

Nendel meestel on oma igapäevased toimetamised ja asjatamised, nagu mesilasel on suvepäevad täis õielt õiele lendamist ja nektari kogumist. Aga kui ühel hetkel elus saab selgeks, et need kärjed ei saagi kunagi täis, igal aastal antakse jälle uued kärjepõhjad ette, siis kerkib üks küsimus: mis mind sellest usinast tiivulisest siis üldse eristab?

 

Balti teatrifestival 2012 – parim lavastus

 

Lavastuses kasutatakse lavasuitsu.

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Ott Aardam

Kunstnik

Kaarel Eelma

Muusikaline kujundaja

Ivar Põllu

Valguskunstnik

Tiina Barbo

Osades

Aarne Soro, Meelis Rämmeld (Endla Teater), Tanel Ingi ja Martin Mill

Meediakaja

Ugala „Mee hind” võitis Balti teatrifestivali

- Andres Laasik / Eesti Päevaleht, 10.09.2012

Tervik, mis on väiksem kui selle osade summa

- Alvar Loog / Sirp, 11.03.2011

"Mee hind" - Ugala

- danzumees.blogspot.com, 28.02.2011

"Mee hind"

- viinamarjad.blogspot.com, 21.03.2012

Ugala mängib "Mee hinda" täna õhtul Brüsselis

- Margus Haav / Sakala, 15.02.2015

Mehine ja mesine mee hind

- Silja Paavle / Õhtuleht, 08.09.2012

Amalia

Kati Kaartinen

Lavastuse tutvustus

Soome näitekirjaniku Kati Kaartineni näidend “Amalia” (originaalpealkirjaga “Samanlainen onni”) on helge ja südamlik lugu, mille keskmes on väikelinna haiglas töötav keskealine üksikisa ja tema 17-aastane tütar.

 

Amalia on tüdruk, kes näeb maailma teistmoodi, kui ollakse harjunud. Talle valmistab raskusi teiste inimeste mõtete, tunnete ja tegude mõistmine. Kõige lihtsam on sildistada teda autistiks. Aga kas õnn ja armastus on tema maailmas samamoodi olemas kui “meie” omas? Kas me oleme valmis aktsepteerima teise inimese õnne ja tema viisi õnne näha, kui meie ise näeme seda teisiti? Kes ütleb, mis on kellelegi parim?

 

Need on ainult mõned küsimused, millele selles loos vastuseid otsitakse. Aga kui küsimused kõrvale jätta, on “Amalia” eelkõige lihtne ja soe lugu lihtsatest inimestest elamas oma mitte just kõige lihtsamaid elusid.

 

Ugala publiku- ja kolleegipreemia 2015 – parim lavastus
Ugala publiku- ja kolleegipreemia 2015 – parim naisnäitleja Klaudia Tiitsmaa
Eesti teatri aastaauhinnad 2015 – naispeaosatäitja auhinna nominatsioon Klaudia Tiitsmaa

 

Lavakujundusest tingituna on ratastooliga teatrikülastaja ligipääs raskendatud ning vajab publikuteenindaja abi. Lisainfo Ugala teatri kassast (tel 433 0777, kassa@ugala.ee).

Lavastusmeeskond

Tõlkija

Ülev Aaloe

Lavastaja

Tanel Ingi

Kunstnik

Jaanus Laagriküll

Muusikaline kujundus

Taago Tubin ja Tanel Ingi

Valguskunstnik

Kristjan Suits

Osades

Klaudia Tiitsmaa, Terje Pennie ja Andres Tabun

Meediakaja

Ugalas etendub kirjeldustõlkega «Amalia»

- Margus Haav / Sakala, 08.12.2017

Teater, millist jääb üha vähemaks

- Peeter Sauter / Sirp, 20.02.2015

Amalia & Amélie: Today My Eyes Are Clearer

- Stella K. Wadowsky / stellarium.ee, 11.02.2015

Piirjooned, segadik ja kitsas pragu mõtteid peatada

- Margus Mikomägi / Maaleht, 05.02.2015

Ugala esindab Eestit Espoos

- sakala.postimees.ee, 08.03.2016

Eesti teatrile on tekkimas koduteater Espoos

- kultuur.err.ee, 07.03.2016
Menüü