Tuul kuu pealt

Eric Linklater

Lavastuse tutvustus

Lavastus sobib vaatamiseks kõigile alates 6. eluaastast.

 

Kui kuu peal puhub tuul, peab olema väga ettevaatlik. Kui see tuul on kuri ja teie olete üleannetud, puhub tuul kuu pealt otse teie südametesse ja siis ei jäägi muud üle, kui terve aasta ulakad olla.

 

Keskeltläbi külas elavad õed Dinah (Laura Peterson) ja Dorinda (Laura Kalle). Nende isa suundub Bombardiasse sõjaretkele ja manitseb tütreid enda äraolekul kenasti käituma. Tüdrukud aga avastavad, et hoopis lihtsam on olla sõnakuulmatu kui viks ja viisakas. Nad saavad isa hoiatusest äraspidist julgustust ja tunnevad, kuidas kihk ulakas olla nende sees järjest kasvab. Tüdrukud söövad oma guvernandi, preili Serendipi meelehärmiks üüratuid toidukoguseid ja lähevad tülli Keskeltläbi küla elanikega.

 

Solvunult hauvad nad metsas elava emand Krõnksu kaasabil külarahvale karmi kättemaksu ja satuvad endalegi ootamatult üha kummalisematesse sekeldustesse nii oma kodukülas kui ka sellest tuhandeid kilomeetreid eemal. Ohtlike sündmuste keerises hakkavad Dinah ja Dorinda mõistma, milline väärtus on tegelikult vabadusel ja mis võib olla vabadusest ilma jäämise hind.

 

Sageli, kui me enda arvates hästi käitume, ütleb mõni täiskasvanu, et me oleme ikka väga ulakad olnud. Nii ongi päris keeruline aru saada, et mis või kuidas.

 

Briti lastekirjaniku Eric Linklateri romaan “Tuul kuu pealt” ilmus 1944. aastal, vahetult enne Teise maailmasõja lõppu. Samal aastal pälvis kirjanik teose eest Briti raamatukogutöötajate Carnegie auhinna.

 

Marika Palmi lavastajatee Ugala teatris algas diplomilavastusega “Unista!tud”, millele järgnesid mänguline lastelavastus “Printsess Luluu ja härra Kere” ja Salme Reegi preemia pälvinud noortemuusikal “Moraal”.

 

Lavastuses kasutatakse maagiat ja tuleb ette hulgaliselt äpardusi.

Lavastusmeeskond

Dramatiseerija

Liis Aedmaa

Lavastaja

Marika Palm

Kunstnik

Annika Lindemann

Kostüümikunstnik

Neoon Must

Muusikaline kujundaja

Lauri Lüdimois

Valguskujundaja

Villu Konrad

Videokunstnik

Katre Sulane

Liikumisjuht

Anni Zupping

Osades

Laura Kalle, Laura Peterson (Theatrum), Ringo Ramul, Vallo Kirs, Karl Robert Saaremäe (külalisena), Triinu Meriste, Jaana Kena, Aarne Soro, Tarvo Vridolin ja Ilo-Ann Saarepera

Meediakaja

Ulakate laste võidukäik

- Alice Lokk / Sakala, 18.04.2018

54. "Tuul kuu pealt"

- Alissija-Elisabet Jevtjukova / Blogi "Kinoteatri eksperiment", 23.04.2018

Ugalas uus lastelavastus

- Postimees, 03.04.2018

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Elav laip

Lev Tolstoi

Lavastuse tutvustus

Hinge funktsioon on armastada

 

Vene suurkirjaniku tuntuim näidend tegeleb küsimustega: milline on tingimusteta armastus; kas inimene on võimeline armastama ligimest rohkem kui ennast; kuidas jääda endale ausaks kellelegi liiga tegemata? Draamas kui kõige „vaimsemas“ žanris pidas Tolstoi võimalikuks kõnelda „inimese vahekorrast jumala, maailma, igavese ja lõpmatusega.“

 

„Elav laip“ räägib hea ja kurja võitlusest inimese sees. Peategelane Fedja Protassov on justkui Tolstoi autoportree. Süžee on näiliselt lihtne armukolmnurk: naine ja kaks meest, kellest üks on üleliigne ning peab end teiste õnne nimel taandama.

 

Fedja: „Kõigil meil on ju valida kolm teed, ainult kolm. Teenida riiki, koguda raha, suurendada seda inetust, mille keskel elad. See oli mulle vastik, võib-olla ma ei osanud, kuid peaasi – oli vastik. Teine tee on seda inetust hävitada; selleks peab olema kangelane, mina aga kangelane ei ole. Või kolmas tee: unustada – juua, prassida, laulda. Seda ma tegingi. Ja nüüd on mu laul lauldud.“

 

Tolstoi kirjutas näidendit viimased kümme eluaastat, seda pidevalt lihvides, kuid päris valmis ei saanudki. Pärast surma, aastal 1910 avaldatud tekst sai kohe ülimenukaks. Esmalavastusele Moskva Kunstiteatris järgnesid kiirelt tõlked ja lavaversioonid Londonis, New Yorgis, Pariisis.

 

Viimati tõi selle vastuolulise näidendi eesti publiku ette Kalju Komissarov 1998. aastal, samuti Ugalas.

 

20 aastat hiljem lavastab „Elava laiba“ näitleja ja filmitegija Kristo Viiding. Näidendis on kesksel kohal mustlased ja nende muusika. Nii saab ka meie lavastuses näha ja kuulda elavat muusikat – näitlejate mustlasansamblile annavad hoogu Svjata Vatra solist Ruslan Trochinskyi ja “Gogoli diskost” tuttav viiuldaja Tarmo Suvisild.

Lavastusmeeskond

Tõlkija

Otto Samma

Lavastaja ja muusikaline kujundaja

Kristo Viiding

Kunstnik

Maarja Viiding

Valguskujundus

Mari-Riin Villemsoo ja Villu Konrad

Maskikunstnik

Merilin Sillastu (TÜ VKA)

Osades

Martin Mill, Janek Vadi, Ingrid Isotamm (külalisena), Kadri Lepp, Tanel Ingi, Kata-Riina Luide, Andres Noormets, Vilma Luik, Oleg Titov, Terje Pennie, Andres Tabun, Ruslan Trochynskyi (külalisena) ja Tarmo Suvisild (külalisena)

Meediakaja

Varjukõnd pimeduseriigis – ilma valguskiireta

- Pille-Riin Purje / Sirp, 11.05.2018

Armastus, kus pole võitjaid

- Alice Lokk / Sakala, 28.04.2018

Ugala tõi lavale Lev Tolstoi "Elava laiba"

- Olev Kenk / ERR, 23.04.2018

Ugalas esietendub laupäeval Tolstoi «Elav laip»

- kultuur.postimees.ee, 18.04.2018

Ugalas esietendub «Elav laip»

- Sakala, 21.04.2018

Linnatund – intervjuu Kristo Viidinguga

- Piret-Päiv Rist / Raadio Kuku, 05.04.2018

Kristo Viiding teeb Ugalas lavastajadebüüdi

- kultuur.err.ee, 28.01.2018

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Krdi loll lind

Aaron Posner

Lavastuse tutvustus

Tšehhovi “Kajakas” unplugged

 

Armastus. Kunst. Ego.

 

A. P. Tšehhovi “Kajaka” ikoonilised tegelased paljastavad oma haavatud hinged, otsides vastust küsimusele, kuidas tuleks elada. Minevik ristub olevikuga, noorus vananemisega ja kõige selle all köeb põletav vajadus armastada ning olla armastatud.

 

Näitlejatöö peaks olema väga-väga hea: emotsionaalselt paigas, jõuliselt kirglik, sihiteadlik ja võrdlemisi elulähedane. Ühtlasi koomiline. Nii nagu tegelased ühes tõeliselt heas Tšehhovi näidendis. Aga ka veidi erinev… Lisaks… armastus on oluline. Väga oluline. Armastus läbib seda näidendit. Ehtne, sügav, tõeline, keeruline armastus. Kui mõni valikukoht tundub raske, siis otsustage tugevama armastuse kasuks, sel juhul te väga ei eksi.

Autori lavastusjuhised näidendile “Krdi loll lind” (orig. “Stupid Fucking Bird”, 2016)

 

Ugala publikupreemia “Kuldõun” 2018 –  parim lavastus

 

Ugala kolleegipreemia 2017 – parim meesnäitleja (Martin Mill), parim naisnäitleja (Klaudia Tiitsmaa), parim lavastus (Taago Tubin), parim kujundaja (Lauri Lüdimois), eripreemia “Särav suts” (Ringo Ramul)

 

NB! Lavastuses kasutatakse lavasuitsu, tugevaid heliefekte, mittenormatiivset leksikat ning suitsetatakse.

Lavakujundusest tingituna on ratastooliga teatrikülastaja ligipääs raskendatud ning vajab publikuteenindaja abi. Lisainfo Ugala teatri kassast (tel 433 0777, kassa@ugala.ee).

 

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja

Taago Tubin

Kunstnik

Liisa Soolepp

Muusikaline kujundaja

Lauri Lüdimois

Valguskujundaja

Mari-Riin Paavo

Liikumisjuht

Raido Mägi

Tõlkija

Erkki Sivonen

Osades

Martin Mill, Merle Palmiste (Eesti Draamateater), Klaudia Tiitsmaa või Ilo-Ann Saarepera, Laura Kalle, Ringo Ramul, Janek Vadi ja Andres Tabun

Meediakaja

Tšehhov läbis saja aasta katse. Päriselt

- Pille-Riin Purje / Sirp, 13.10.2017

Kuidas seletada surnud kajakat

- Põim Kama / Postimees, 01.12.2017

Valust. Ausalt. Lõhutud neljanda seinaga

- Alice Lokk / Sakala, 11.10.2017

“Krdi loll lind” ehk krdi nutikas lavastus

- Inessa Saarits / Blogi Inter Nos / meie vahel, 15.02.2019

Kui sa kedagi armastad, siis ära lase teda maha

- Karoliine Pruul / kultuuriblogi Kaktus, 10.10.2018

Vana kajaka uus lend

- Liisa Lotta Tomp / kultuur.info, 29.11.2017

Tšehhovi «Kajakast» saab Ugalas «Krdi loll lind»

- kultuur.postimees.ee, 02.10.2017

Merle Palmistet näeb Viljandis

- kultuur.postimees.ee, 31.08.2017

Järgmised etendused

Pileti ostmiseks valige sobiv kuupäev.

Kontorimuusikal NAGU SOOMES, AGA VEEL PAREM

Jānis Balodis

Lavastuse tutvustus

Kontorimuusikal

 

Maailmas täis ettevõtteid ja tooteid, mis lubavad lühikese ajaga revolutsiooniliselt muuta meie eluviisi, on pidev nõudlus millegi täiesti uue järele. Aga kuidas luua midagi sellist? Mis võiks olla see “miski”, mis on veel puudu?

 

Lavastus jälgib kaheksat noort inimest, kelle töö sisuks on “uus oluline leiutis”. Nad peavad looma midagi, mida veel ei ole. Neid ühendab nende töö, aga kõigil noortel on oma elud, unistused, kindlusetus ja erinevad ambitsioonid. Õnnestumine tähendaks, et neil oleks võimalus tõepoolest maailma muuta, aga kas inimesed oleksid siis ka õnnelikumad?

 

Nad ragistavad ajusid, programmeerivad, katsetavad, vaidlevad, neil on õnnestunud esimestes investorites juba huvi äratada. Jah, algus on olnud suurepärane. Aga see kõik on alles algus. Mis siis kui nad ebaõnnestuvad? Kui sel kõigel ei olegi mõtet? Muusikalides hakatakse tavaliselt sellel hetkel laulma ja “Nagu Soomes, aga veel parem” on kontorimuusikal.

 

Laulutekstides kasutatakse eesti luuletaja fs-i loomingut.

 

Valters Sīlis (s. 1985) lõpetas Läti Kultuuriakadeemia draamalavastajana. Vaatamata küllaltki noorele eale on ta võitnud mitmeid olulisi teatriauhindu (esimese aastal 2008, viimati aastal 2015) ning on juba aastaid Läti teatripubliku seas tuntud ja hinnatud lavastaja. Praegu töötab Sīlis Läti Rahvusteatris, kuid lavastab tihti erinevates teatrites üle kogu Läti. Oma senistes töödes on ta näidanud erilist huvi dokumentaalsete teemade vastu, tuues lavale nii klassikalisi läti näidendeid kui ka kaasaegseid draamateoseid.

 

Jānis Balodis (s. 1987) on üks Läti uue põlvkonna huvitavamaid näitekirjanikke, teatri Dirty Deal dramaturg, kes on teinud koostööd nii Läti kui ka Leedu suuremate teatritega. Koos võitluskaaslase Valters Sīlisega on teda peetud poliitilise teatri žanri taaselustajaks Lätis. Ta on kirjutanud lavale Ukraina kriisist, kliimasoojenemisest ja nõukogude ajast, aga alati läbi isikliku vaatenurga, kasutades maksimaalselt ära dokumentaalse teatri võimalusi ning sidudes sellega erinevaid loojutustamise tehnikaid ja huumorit.

 

 

Lavastusmeeskond

Autor

Jānis Balodis (Dirty Deal Teatro)

Tõlkijad

Valters Sīlis ja Liis Aedmaa

Lavastaja

Valters Sīlis (Läti Rahvusteater)

Kunstnik

Uģis Bērziņš

Helilooja

Edgars Raginskis

Valguskunstnik

Rene Liivamägi

Osades

Aarne Soro, Kadri Lepp, Marika Palm, Laura Peterson (Theatrum), Rait Õunapuu, Vallo Kirs, Jaana Kena ja Tarvo Vridolin

Meediakaja

Millal hakkame rakendustest sõltuma?

- Aurelia Aasa / Postimees, 24.09.2017

Tehnoloogiaajastu inimese mured

- Alice Lokk / Sakala, 20.09.2017

Üks teater, kaks lavastajat, mitu riiki

- Margus Haav / Sakala, 16.09.2017

Ugala toob lavale kontorimuusikali

- kultuur.postimees.ee, 14.09.2017

Äpp, mis teeb kõik eestlased õnnelikuks

- Veiko Märka / Eesti Päevaleht, 28.09.2017

Orpheus allilmas

Tennessee Williams

Lavastuse tutvustus

Ajal, mil suur majanduskriis ja maailmasõda on kõigest üle käinud, aitavad elust aru saada vaid kord ja kohustused. Väikelinnas käib elu oma ettenähtud üksildast rada pidi. Selle kõige keskel ei ole justkui armastusele kohtagi.

 

Aga siis saabub võõras. Väikelinnas, kus kõik teavad kõiki, kuulujutt levib kui kulutuli ja maailmapilt on sama kitsas kui poeriiulid, on väga raske kohaneda kellelgi väljastpoolt. Siin tahab elu liikuda endiselt aeglases rütmis ega talu uustulnukat, noort ja elujõulist muusikut Vali, kes asub tööle Lady kaupluses. Veelgi enam – nende vahel tekib suhe, mis trotsib kirglikult naise kahtlase minevikuga põdurat abikaasat ja kogu linna. Ent tekib küsimus: kui maailm ümberringi on rusudes ega üritagi end paika seada, kas siis on üldse mõtet jääda väärikaks? Kui kõik, mis sul on, on unistused, vabaduseiha ja kirglik soov oma argipäevast välja pääseda.

 

Siis oli keeluseadus ja ta isa ostis ühe maatüki vana Kuujärve põhjakaldal. Ta rajas sinna aia, istutas kogu järve põhjakalda viinapuupõõsaid ja viljapuid täis. Ja siis ehitas lehtlad, väiksed valged puust lehtlad pinkide ja laudadega, kus sai juua ja muudki teha. Igas valges lehtlas oli lamp ja siis hakkasid lambid üksteise järel siin ja seal kustuma… Aga see aed põles maha.
Tennessee Williams, “Orpheus allilmas”

 

“Orpheus allilmas” on kolmas ameerika 20. sajandi klassiku Tennessee Williamsi näidend, mille Ingomar Vihmar lavale toob. 2014. aastal lavastas ta Laitse Graniitvillas näidendi “Kass tulisel plekk-katusel” ja aasta hiljem Endla teatri suurel laval “Tramm nimega Iha”.

 

Williams on väga tundlik näitekirjanik, kelle oskus just naistegelasi kujutada ja mõista paelub mind. Tema näidendites leidub peent varjatud huumorit, mida kohtab harva.
Lavastaja Ingomar Vihmar

 

Lavastusmeeskond

Tõlkija

Jaak Rähesoo

Lavastaja ja muusikaline kujundaja

Ingomar Vihmar (Endla)

Kunstnik

Jaanus Laagriküll

Kostüümikunstnik

Jaanus Vahtra

Valguskujundaja

Laura Maria Mäits

Osades

Triinu Meriste, Rait Õunapuu, Adeele Sepp või Laura Peterson, Andres Noormets, Aarne Soro, Tarvo Vridolin, Terje Pennie, Jaana Kena, Kata-Riina Luide, Luule Komissarov, Vilma Luik, Vallo Kirs ja Peeter Jürgens

Meediakaja

Üksikvangistusest välja murda!

- Madli Pesti / Sirp, 30.11.2017

Hulkurite reiv küpressimäe jalamil

- Pille-Riin Purje / Postimees, 21.11.2017

Naised versus ülejäänud maailm

- Alice Lokk / Sakala, 22.11.2017

Ingomar Vihmar: kaastundeta teater on lihtsalt märkide süsteem

- Valner Valme / kultuur.err.ee, 18.11.2017

Laval on maailmaklassika

- Kaie Mölter / Sakala, 18.11.2017

Ingomar Vihmar: lavastus on nagu taim

- Margus Haav / Postimees, 16.11.2017

Lavastus on nagu taim

- Margus Haav / Sakala, 16.11.2017

“Aarne Soro - Tahtsin olla keegi”

- Lea Margus / Lõuna-Eesti Postimees, 15.11.2017

Ugalas saab lavaküpseks «Orpheus allilmas»

- Ketlin Beljajev / Sakala, 14.11.2017

Ugala teatris esietendub maailmaklassika “Orpheus allilmas”

- Helen Eelrand / kultuur.err.ee, 14.11.2017

Ingomar Vihmar teab, kuidas leida armastust

- kultuur.postimees.ee, 02.11.2017

Kohtumisõhtu Ingomar Vihmariga teatrikohvikus

- Madis Luik / Sakala, 30.10.2017

Ugalas algasid lavastuse «Orpheus allilmas» proovid

- Madis Luik / Sakala, 21.09.2017

Hipide revolutsioon

Mihhail Durnenkov

Lavastuse tutvustus

Ugala teatri ja MTÜ R.A.A.A.M. lavastus EV 100 teatrisarjas “Sajandi lugu”, mille toimumisaeg on aastad 1970–1980.

 

Kangelaseepos Eesti psühhonautide rännakust Nõukogude Liidu südamesse.

 

On 1972. aasta. Woodstock on juba toimunud, biitlid on laiali läinud, kuid flower power valitseb ja läänemaailm võngub Veevalaja ajastu rütmis. Plaat-plaadilt ja teksapaarhaaval imbub hipikultuur läbi raudse eesriide. Neil seal on kommuunid, meil siin sistema. Neil seal on Vietnami sõda, meil siin nõukogude kord. Neil seal on vaba eneseväljendus, meil siin KGB, miilits ja hulluarstid. Neil seal on LSD, meil siin plekieemaldi “Sopals”. Eestist pärit hipide psühhedeelsed rännakud viivad nii Kesk-Aasiasse kui ka sisekosmose kujuteldamatutesse soppidesse. Üks, mis oli, on ja jääb, on vägivallatu eesmärk jõuda totalitaarse režiimi südamesse ja purustada Nõukogude Liit.

 

Mis on Nõukogude Liidu keskpunkt?

Punane väljak on Nõukogude Liidu keskpunkt.

 

Mis on maailma keskpunkt?
Sina oled maailma keskpunkt.

 

“Make love, not war”

 

Näidendi “Hipide revolutsioon” aluseks on Vladimir Wiedemanni teosed “Maagide kool” ja “Püha Kaljukitse radadel” ning eesti ja nõukogude hipide mälestused.

 

 

Lavastusmeeskond

Tõlkija

Tiit Alte

Lavastaja

Juri Kvjatkovski

Lavastaja assistent ja tõlk

Jekaterina Burdjugova

Kunstnik

Ksenia Peretruhhina

Kostüümikunstnik

Aleksei Lobanov

Muusikaline kujundus

Peeter Konovalov ja Juri Kvjatkovski

Koreograaf

Olga Privis

Valguskujundus

Rene Liivamägi ja Juri Kvjatkovski

Videokunstnik

Katre Sulane

Lavaline võitlus

Dmitri Kordas

Osades

Ott Aardam, Janek Vadi, Klaudia Tiitsmaa või Laura Peterson, Rait Õunapuu, Marika Palm, Vallo Kirs, Andres Tabun, Tarvo Vridolin, Ringo Ramul, Kiiri Tamm, Kata-Riina Luide, Adeele Sepp või Laura Kalle, Vilma Luik, Luule Komissarov, Elari Ennok, Martin Niklus, Sergei Teppan ja Siim Villem Vester

Meediakaja

Teatrivaht - "Hipide revolutsioon"

- Meelis Oidsalu, Madis Kolk, Lea Tormis / Vikerraadio, 06.05.2018

Kolm tilka hipiverd

- Marek Reinaas / KesKus, 16.04.2018

Kremli täht suitsupääsukese nokas

- Veiko Märka / Sirp, 16.03.2018

12. ''HIPIDE REVOLUTSIOON''

- Alissija-Elisabet Jevtjukova / Blogi "Kinoteatri eksperiment", 07.02.2018

Iga revolutsioon sööb oma lapsed

- Enn Siimer / Sakala, 14.03.2018

Teatriblogi: “Hipide revolutsioon”

- Keiu Virro / Vikerkaare blogi, veebruar 2018

Intervjuu Ott Aardami ja Klaudia Tiitsmaaga

- Liis Seljamaa / Kuku raadio "Publikumärk", 10.02.2018

Nõukogude ajal tuli rauast flöödile augud sisse mõelda

- Margus Mikomägi / Maaleht, 08.02.2018

TV3: Teatrisari “Sajandi lugu” toob Ugalasse hipid, revolutsiooni ja armastuse

- Virgo Pärn / TV3 "Seitsmesed uudised", 07.02.2018

Seikluslikud suitsuvines seitsmekümnendad

- Alice Lokk / Sakala, 07.02.2018

Kõik ei pea tingimata pohmelliga lõppema

- Margus Haav / Postimees, 07.02.2018

Pilvede sees ja auru all

- Margus Haav / Sakala, 07.02.2018

ETV: Ugala teatri lavale jõudsid hipid ja nende revolutsioon

- Olev Kenk / ERR "Aktuaalne kaamera", 05.02.2018

Arvustus. Hirm ja jälestus Viljandis

- Tauno Vahter / kultuur.err.ee, 04.02.2018

''HIPIDE REVOLUTSIOON''

- Alissija-Elisabet Jevtjukova / eksperiment.kinoteater.ee, 07.02.2018

Kultuurisoovitus: kuhu minna – Hipide revolutsioon

- Iiris Viirpalu / Ajakiri Edasi, 02.02.2018

Ugalas võtavad võimust lillelapsed

- Margus Haav / Sakala, 01.02.2018

Hallutsinatsioonide maailmas on kõik ehtne

- Margus Haav / Sakala, 31.01.2018

Linnaveerand: Teatris algasid peaproovid. Intervjuu Ott Aardamiga

- Piret-Päiv Rist / Kuku raadio, 26.01.2018

Eesti hipide LSD oli kodukeemia

- Keiu Virro / Eesti Päevaleht, 25.01.2018

GALERII: Läheneb “Hipide revolutsiooni” esietendus

- Margus Haav / Sakala, 25.01.2018

10 päeva esietenduseni: pilk "Hipide revolutsiooni" proovisaali

- Merit Maarits / kultuur.err.ee, 25.01.2018

Ugala teater valmistub hipide revolutsiooniks

- Madis Luik / sakala.ajaleht.ee, 06.11.2017

Ugala toob sajandi projektis lavale nõukogude hipid

- Margus Haav / Sakala, 18.03.2017

Primavera Paunveres

Sasha Pepeljajev

Lavastuse tutvustus

Sasha Pepeljajevi visuaalteatri lavastus

 

Tantsulis-visuaalne koostöölavastus TÜ Viljandi Kultuuriakadeemiaga, mille aluseks on Oskar Lutsu noorsooromaan “Kevade”, Igor Stravinski muusika balletile “Kevadpühitsus” ja Sandro Botticelli maal “Primavera. Kevade allegooria”.

 

Laval põimuvad kokku ja läbi rahvalik ning kaasaegne. See on moodne Luts teatrilaval.

 

Itaalia kunstniku Sandro Botticelli maal “Primavera” väljendab liikumist karnaalsest, füüsilisest armastusest platoonilisse, vaimsesse armastusse. Lutsu “Kevades” Arno ja Teele vahel midagi lihalikku küll ei toimu, unistatakse pulmadest, millega loomulikult kaasnevad ihulikud rõõmud, kuid teose kogu rahvale pähe kulunud lõpus Arno siiski keeldub Teele kutsest minna Rajale uut maja vaatama. Ta eelistab lilli, heinamaad, päikesepaistet ning “hüppab kähku vankrile ja sõidab kodu poole, ilma et ta enam kordagi Teele poole vaataks” – platooniline armastus võidab.

 

Kui Stravinski paganlikul müütosel põhinevas ning karnaalsusest nõretavas „Kevadpühitsuses“ viiakse läbi iidset riitust, mille lõpuks “väljavalitu” sureb ohvritantsus, siis “Primavera Paunveres” on kaasaegne Lutsu “Kevade” riitus kuskil tantsuruumis, diskoteegis.

 

Tõesti, Lutsu tegelased elavad ju ka kaasajal. Kas mööduks ükski päev, kus me ei kohtaks Arnot või Teelet, Liblet või õpetaja Lauri, isegi Julk-Jüri?

 

Neile, kes on Aleksandr Pepeljajevi lavastustega varasemalt kokku puutunud, ei tohiks tulla üllatusena, et lavastust “Primavera Paunveres” vaatama tulles ei satu silmitsi Oskar Lutsu “Kevadega” täpselt nõnda, nagu autor selle kunagi kirja pani. Kui soovida, võib Pepeljajevi lavastusi nimetada visuaalseks teatriks, füüsiliseks teatriks, tantsuteatriks, kuid see on veidi petlik. Pepeljajevi lavastuste nautimiseks on esmane siiski vaataja kujutlusvõime.

 

Nagu “Kevade” oli Arvo Kruusemendi (küll varasemalt teise režissöörina töötanud) esimene film, nii on ka “Primavera Paunveres” TÜ VKA 12. lennu esimene diplomilavastus. Ja ei tasu unustada, et “Kevade” ilmumise ajal oli Luts kõigest 25-aastane noormees, kelle jaoks oli “Kevade” debüütromaan.

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja, koreograaf ja kunstnik

Sasha Pepeljajev

Tekst

Oskar Luts ja Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Dramaturg

Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Lavakujundus

Sasha Pepeljajev, Eero Ehala (TÜ VKA)

Valguskujundus

Kristo Kuusik, Karolin Tamm, Mari-Riin Villemsoo (TÜ VKA)

Muusikaline kujundus

Sasha Pepeljajev, Kenn-Eerik Kannike (TÜ VKA)

Videokujundus

Kärt Petser, Carmen Seljamaa, Johanna Mägin (TÜ VKA), Karl Koppelmaa, Sasha Pepeljajev

Kunstniku assistendid

Külli Tamjärv ja Ülle Saluvere (TÜ VKA)

Osades

TÜ VKA teatrikunsti 12. lennu tudengid: Elar Vahter, Hans Kristian Õis, Henessi Schmidt, Karolin Jürise, Peep Maasik, Mari Anton, Grete Konksi, Stefan Hein, Silva Pijon, Mathias-Einari Leedo, Maarja Tammemägi, Kristjan Poom, Elena Koit ja Loviise Kapper

Meediakaja

Mängud Arnoga Pepeljajevi võtmes

- Heili Lindepuu / Sakala, 20.09.2017

Mõtteid teatrist: Primavera Paunveres

- blogi "Mõtteid teatrist", 24.09.2017

Üks teater, kaks lavastajat, mitu riiki

- Margus Haav / Sakala, 16.09.2017

Sasha Pepeljajev võtab ette Oskar Lutsu

- kultuur.postimees.ee, 14.09.2017

Lumekuninganna

H. C. Andersen / L. Aedmaa

Lavastuse tutvustus

Muusikaline lastelavastus

 

Kui Kaj ühel külmal talvepäeval kadunuks jääb, otsustab Gerda poissi otsima minna ja maksku mis maksab venna koju tagasi tuua. Nii algab seikluslik rännak läbi talvise võlumaa, kus igapäeva-askeldused jäävad seljataha ja ees seisavad üha uued katsumused. Oma teekonnal jõuab Gerda järjest lähemale Lumekuninganna jäisele riigile. Ta kohtab nii sõpru kui vaenlasi, kuid lõpuks peab ikka ise leidma lahenduse, kuidas saada jagu imekauni Lumekuninganna võluväest ning leidma tee oma venna jäätunud südameni.

 

Parima lastelavastuse eripreemiaga pärjatud lavastaja ja koreograaf Oleg Titovi käe all saab taani muinasjutuvestja Hans Christian Anderseni klassikaline lugu Lumekuningannast Ugala laval värske hingamise.

 

“Mulle väga meeldivad muinasjutud, kuid ma olen alati tahtnud aru saada, miks muinasjuttudes kurjad on kurjad ja head on head ning mängida mõttega, et kurjad ei ole ju alati olnud kurjad. Oma lastelavastustes olengi püüdnud pakkuda vaatajatele võimalust mõista, et pahatahtlike tegude taga võib sageli peituda inimlik kurbus ja üksindus. Muinasjuttude peamine mõte – hea võidab kurja – tähendab minu jaoks mõistmist, et meil on igal hetkel võimalik valida, kas teha kurja või pigem head.”

Lavastaja Oleg Titov

 

Lavastuses kõlab Peeter Konovalovi originaalmuusika ja laulud. Lumekuninganna maailma loob Ugala suurele lavale Rosita Raud.

 

Lavastus sobib lastele alates 5. eluaastast.

 

Lavastus “Lumekuninganna” on sündinud Ugala teatri ja TÜ VKA koostöölavastusena.

 

Lavastusmeeskond

Dramatiseerinud

Liis Aedmaa ja Oleg Titov

Lavastaja ja koreograaf

Oleg Titov

Kunstnik

Rosita Raud (NUKU)

Helilooja

Peeter Konovalov

Valguskujundaja

Rene Liivamägi

Videokunstnik

Katre Sulane

Osades

TÜ VKA teatrikunsti 12. lennu tudengid: Elar Vahter, Elena Koit, Grete Konksi, Hans Kristian Õis, Henessi Schmidt, Karolin Jürise, Kristjan Poom, Loviise Kapper, Maarja Tammemägi, Mari Anton, Mathias Einari Leedo, Peep Maasik, Silva Pijon ja Stefan Hein

Meediakaja

Lõbus talvine muinasjutukompott

- Alice Lokk / Sakala, 13.12.2017

Lumekuninganna saab Ugalas uue kuju

- Madis Luik / sakala.ajaleht.ee, 04.12.2017
Menüü