Sasha Pepeljajev ja kolm kevadet – Luts, Botticelli ja Stravinski

Ugala teatri ja TÜ VKA koostööna esietendub laupäeval, 16. septembril Ugala teatri väikeses saalis tantsulis-visuaalne lavastus „Primavera Paunveres“, milles visuaalne maag ja osav vormimeister Sasha Pepeljajev on kokku põiminud Oskar Lutsu noorsooromaani „Kevade“, Igor Stravinski muusika balletile „Kevadpühitsus“ ja Sandro Botticelli maali „Primavera. Kevade allegooria“.

 

Laval põimuvad omavahel kokku ja läbi rahvalik ning kaasaegne – see on moodne Luts teatrilaval. Ühtlasi võib laval toimuvat nimetada kaasaegseks Lutsu „Kevade“ riituseks kuskil tantsuruumis, diskoteegis.

 

Lavastuse dramaturg Karl Koppelmaa: „Neile, kes on Aleksandr Pepeljajevi lavastustega varasemalt kokku puutunud, ei tohiks tulla üllatusena, et lavastust „Primavera Paunveres“ vaatama tulles ei satu silmitsi Oskar Lutsu „Kevadega“ täpselt nõnda, nagu autor selle kunagi kirja pani. Kui soovida, võib Pepeljajevi lavastusi nimetada visuaalseks teatriks, füüsiliseks teatriks, tantsuteatriks, kuid see on veidi petlik. Pepeljajevi lavastuste nautimiseks on esmane siiski vaataja kujutlusvõime.“

 

Lavale astub TÜ VKA teatrikunsti 12. lend täies koosseisus. Nagu „Kevade“ oli Arvo Kruusemendi (küll varasemalt teise režissöörina töötanud) esimene film, nii on ka „Primavera Paunveres“ 12. lennu esimene diplomilavastus. Ja ei tasu unustada, et „Kevade“ ilmumise ajal oli Luts kõigest 25-aastane noormees, kelle jaoks oli „Kevade“ debüütromaan.

 

TÜ Viljandi Kultuuriakadeemiast on pärit ka kogu „Primavera Paunveres“ lavastustehniline meeskond, kes on kaks kuud vaeva näinud, et Pepeljajevi kohati võimatuna näivad lavastusmõtted nii video-, valgus- kui lavatehniliselt realiseerida ja publiku ette tuua.

 

Lavastust „Primavera Paunveres“ võib lisaks Viljandile sel sügisel näha ka Tallinnas ja Tartus: 30. septembril Vaba Laval Telliskivi Loomelinnakus ja 9. oktoobril Sadamateatris.